به گزارش میراثآریا، این برنامه در قالب گفتوگو با حضور سید عبدالمجید شریفزاده، هادی باباییفلاح (سرپرست گروه هنرهای ملی)، عسگری (عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء)، اعضای هیأت علمی، کارشناسان و هنرجویان برگزار شد.
محمدمهدی انوشفر، فارغالتحصیل رشته مجسمهسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران (۱۳۴۸)، با سالها پژوهش و تجربه در ایران و کشورهای متعدد از جمله پاکستان، هند، یونان، ایتالیا و انگلستان، یکی از سه احیاگر برجسته لعاب زرینفام در جهان بهشمار میرود. ترکیب دانش آکادمیک، مطالعات بینفرهنگی و فعالیتهای گسترده کارگاهی، او را به منبع زندهای از دانش فنی، روششناسی و نگرشهای هنری بدل کرده است.
در این نشست، گفتوگو پیرامون نخستین تجربیات و سیر شکلگیری مسیر هنری محمدمهدی انوشفر و نیز بررسی و تحلیل فنی و زیباشناختی تعدادی از آثار شاخص موجود در مجموعه گروه هنرهای سنتی انجام شد.
همچنین، تعدادی از آثار استاد محمدمهدی انوشفر به نمایش گذاشته و مورد بررسی قرار گرفت. از نکات کلیدی که استاد در بیان درباره آثار و ایدههای خود بر آن تأکید داشت، مفهوم «زندگی» بود؛ مفهومی که با پویایی، تداوم و حرکت درهم تنیده است. او سکون را هم معنای مرگ میدانست و این نگرش در فرم، رنگ و ساختار آثارش بهروشنی بازتاب یافته است. انوشفر با تأکید بر پیوند میان تصادف و مهارت آگاهانه در فرآیند خلاقه، جلوهای تازه از تجربهگری در هنرهای سنتی ارائه میدهد. آثار او تجلی نگاه پژوهشمحور و تجربهگرایانه در احیای شیوههای کهن لعابکاری و تلفیق آن با زبان تجسمی روز بهشمار میرود.
انتهای پیام/

نظر شما